Fékek

Kérdések és megoldások MZ javításokkal kapcsolatban
Válasz küldése
Avatar
z25z
Aki 7ezerig pörgeti
Aki 7ezerig pörgeti
Hozzászólások: 2319
Csatlakozott: 2007.07.17. 13:30
MZ-d típusa: 21 ló 300as patkóval
Tartózkodási hely: Szeged-Karcag
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: z25z » 2007.09.20. 11:54

szabog írta: Ah, THX. 8) Szal van duplaajkú szimering is. Hülye kérdés lesz, de Pesten hol tudnék olyat venni? Mert itt Gyöngyösön mind2 boltban ugyanaz a bóvli van :?
Barmelyik cspagyboltban, merete 10x20x7-es

Avatar
conus
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 1913
Csatlakozott: 2007.09.04. 11:12
MZ-d típusa: MZ ETZ 150.2 De Luxe
Tartózkodási hely: Gyöngyös környéke / Budapest ÉK-i része

Hozzászólás Szerző: conus » 2007.09.20. 11:49

z25z írta:nincs kulonbseg a 250-es es a 251 es fofekhengere kozott. egy karmantyu jar bele aminek a szoknyaja tolasiranyba kell hogy nezzen, ne esztergaltass a dugattyun, mert kuka....es tegyel bele duplaajku szimmeringet, az nem fog folyni, hacsak nem a dugattyu szerelesi hiba miatt mar karcos, mert akkor az sem tud megfeleloen tomiteni
Ah, THX. 8) Szal van duplaajkú szimering is. Hülye kérdés lesz, de Pesten hol tudnék olyat venni? Mert itt Gyöngyösön mind2 boltban ugyanaz a bóvli van :?

Avatar
z25z
Aki 7ezerig pörgeti
Aki 7ezerig pörgeti
Hozzászólások: 2319
Csatlakozott: 2007.07.17. 13:30
MZ-d típusa: 21 ló 300as patkóval
Tartózkodási hely: Szeged-Karcag
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: z25z » 2007.09.17. 13:28

nincs kulonbseg a 250-es es a 251 es fofekhengere kozott. egy karmantyu jar bele aminek a szoknyaja tolasiranyba kell hogy nezzen, ne esztergaltass a dugattyun, mert kuka....es tegyel bele duplaajku szimmeringet, az nem fog folyni, hacsak nem a dugattyu szerelesi hiba miatt mar karcos, mert akkor az sem tud megfeleloen tomiteni

Avatar
conus
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 1913
Csatlakozott: 2007.09.04. 11:12
MZ-d típusa: MZ ETZ 150.2 De Luxe
Tartózkodási hely: Gyöngyös környéke / Budapest ÉK-i része

Hozzászólás Szerző: conus » 2007.09.17. 11:56

Hali!

Én ki akarok tartani a MZ fõfékenger mellett de hogyan? Egyszerûen nem találom a megoldást.
Bajtársak! :roll: A kérdésem továbbra is: Hogyan lehet megakadályozni a fékolajfolyást a fõfékhenger dugattyúnál?
Nem lehet hogy az a kép amit z25z linkelt az a 251-es ETZ-é?
Ahogy nézegettem az ábrát, nekem úgy tûnik hogy mind2 8-as számú karmantyúnak van bemélyedés a dugattyún.
Megpróbálkozzak azzal hogy esztergáltatok még egy bemélyedést a dugattyúra a másik 8as számú karmantyúnak és így 2 karmantyúval a dugattyún szerelem össze? Nem fog ez belezavarni a fékmûködésébe? :shock:

Avatar
molcsaba
Paparazzi
Paparazzi
Hozzászólások: 1407
Csatlakozott: 2007.07.17. 16:01
MZ-d típusa: MZ ETZ 250 delux
Tartózkodási hely: Pécel

Hozzászólás Szerző: molcsaba » 2007.09.15. 21:23

z25z! Szerintem is a türelem gyakorlása a megoldás! Szükség van a gyakorlati tapasztalataidra, és tudásodra!

Légy jó!

Csaba!

:roll: :smt083 :smt039 :smt023 :smt026 :smt024

Avatar
bakimate
A kábelkirály
A kábelkirály
Hozzászólások: 749
Csatlakozott: 2007.07.17. 18:32
MZ-d típusa: MZ TS 250/1
Tartózkodási hely: Ráckeresztúr

Re: Tárcsafék??

Hozzászólás Szerző: bakimate » 2007.09.15. 19:05

[quote="z25z
A k...va eletbe!! En innentol befejeztem a segitseget.......hiaba koptatom a billentyuzetet, na ez volt a szerviz utolso hsz-em... moderator, kitorolhetsz....[/quote]

Z! Ne húzd fel magad! Elég ha annyit mondasz: Olvass vissza! :wink: :)

Avatar
bambi
Mágus
Mágus
Hozzászólások: 2531
Csatlakozott: 2007.07.21. 11:33

Re: Tárcsafék??

Hozzászólás Szerző: bambi » 2007.09.14. 20:49

z25z írta:
kicsige1 írta:Sziasztok!

Köszönöm a hasznos hozzászólást!Átolvastam a kapcsolódó témákat, ha jó értem a fõfékmunkahengerrel lesz a gond.
Ha boltban veszek fõfékmunkahengert az jó lesz szerintetek, vagy utángyártott és csak gondom lesz vele? Fõfékmunkahengert?
Ha a robogóra szavaztok milyen tipusú robogóé jó rá átalakítás nélkül és mennyibe kerülne?
Elõre is köszi a hozzászólásokat!
A k...va eletbe!! En innentol befejeztem a segitseget.......hiaba koptatom a billentyuzetet, na ez volt a szerviz utolso hsz-em... moderator, kitorolhetsz....
zizi ne szivd melre,és lécci koptasd értünk a szádat a továbbiakban is. :)

Tamás
Velorex-es
Velorex-es
Hozzászólások: 164
Csatlakozott: 2007.07.21. 23:07
MZ-d típusa: ETZ 250
Tartózkodási hely: Gyõr

Hozzászólás Szerző: Tamás » 2007.09.14. 18:04

Látod-látod z25z! Hagyd kibontakozni az újakat! Majd a saját kárukon tanulnak! És azt majd megtanulják egy életre! T

kicsige1

Re: Tárcsafék??

Hozzászólás Szerző: kicsige1 » 2007.09.14. 17:15

Köszi a hozzászólást!
Akkor keresek én is valami más motorról származó Fõfékmunkahengert!
Esetleg ha te találsz valamit írj nekem is kérlek, hogy hol és mennyiért van!
Köszi elõre is!

Üdv:

Kicsige1
mzgergõ írta:
kicsige1 írta:Sziasztok!

Köszönöm a hasznos hozzászólást!Átolvastam a kapcsolódó témákat, ha jó értem a fõfékmunkahengerrel lesz a gond.
Ha boltban veszek fõfékmunkahengert az jó lesz szerintetek, vagy utángyártott és csak gondom lesz vele?
A Futár motoros bolt a 1066 Budapest Zichy Jenõ u. 34. 17e-t mondtak rá, vegyem meg, vagy keressek inkább egy robogós Fõfékmunkahengert?
Ha a robogóra szavaztok milyen tipusú robogóé jó rá átalakítás nélkül és mennyibe kerülne?
Elõre is köszi a hozzászólásokat!


:D

Kicsige1
Énis detto ugyan ebbe a helyzetbe vagyok!Sima MZ-re való munkahengert nem érdemes venni, inkább más motorról valót érdemes.
Ha kicsit vissza nézel, akkor ott leírták, hogy mennyiért vannak ilyenek, és milyet érdemes venni.Egyébként énis keresek!

Üdv!

kicsige1

Re: Tárcsafék??

Hozzászólás Szerző: kicsige1 » 2007.09.14. 17:12

Nem tudom mi a bajod, de ha ennyire nem szereted, hogy nem mindenki olyan okos mint te akkor jobb is ha törölteted magad!

ÜdV:

z25z írta:
kicsige1 írta:Sziasztok!

Köszönöm a hasznos hozzászólást!Átolvastam a kapcsolódó témákat, ha jó értem a fõfékmunkahengerrel lesz a gond.
Ha boltban veszek fõfékmunkahengert az jó lesz szerintetek, vagy utángyártott és csak gondom lesz vele? Fõfékmunkahengert?
Ha a robogóra szavaztok milyen tipusú robogóé jó rá átalakítás nélkül és mennyibe kerülne?
Elõre is köszi a hozzászólásokat!
A k...va eletbe!! En innentol befejeztem a segitseget.......hiaba koptatom a billentyuzetet, na ez volt a szerviz utolso hsz-em... moderator, kitorolhetsz....

Avatar
z25z
Aki 7ezerig pörgeti
Aki 7ezerig pörgeti
Hozzászólások: 2319
Csatlakozott: 2007.07.17. 13:30
MZ-d típusa: 21 ló 300as patkóval
Tartózkodási hely: Szeged-Karcag
Kapcsolat:

Re: Tárcsafék??

Hozzászólás Szerző: z25z » 2007.09.13. 20:21

kicsige1 írta:Sziasztok!

Köszönöm a hasznos hozzászólást!Átolvastam a kapcsolódó témákat, ha jó értem a fõfékmunkahengerrel lesz a gond.
Ha boltban veszek fõfékmunkahengert az jó lesz szerintetek, vagy utángyártott és csak gondom lesz vele? Fõfékmunkahengert?
Ha a robogóra szavaztok milyen tipusú robogóé jó rá átalakítás nélkül és mennyibe kerülne?
Elõre is köszi a hozzászólásokat!
A k...va eletbe!! En innentol befejeztem a segitseget.......hiaba koptatom a billentyuzetet, na ez volt a szerviz utolso hsz-em... moderator, kitorolhetsz....

mzgergõ
kis ETZ-s
kis ETZ-s
Hozzászólások: 261
Csatlakozott: 2007.07.18. 19:11

Re: Tárcsafék??

Hozzászólás Szerző: mzgergõ » 2007.09.13. 19:25

kicsige1 írta:Sziasztok!

Köszönöm a hasznos hozzászólást!Átolvastam a kapcsolódó témákat, ha jó értem a fõfékmunkahengerrel lesz a gond.
Ha boltban veszek fõfékmunkahengert az jó lesz szerintetek, vagy utángyártott és csak gondom lesz vele?
A Futár motoros bolt a 1066 Budapest Zichy Jenõ u. 34. 17e-t mondtak rá, vegyem meg, vagy keressek inkább egy robogós Fõfékmunkahengert?
Ha a robogóra szavaztok milyen tipusú robogóé jó rá átalakítás nélkül és mennyibe kerülne?
Elõre is köszi a hozzászólásokat!


:D

Kicsige1
Énis detto ugyan ebbe a helyzetbe vagyok!Sima MZ-re való munkahengert nem érdemes venni, inkább más motorról valót érdemes.
Ha kicsit vissza nézel, akkor ott leírták, hogy mennyiért vannak ilyenek, és milyet érdemes venni.Egyébként énis keresek!

Üdv!

kicsige1

Tárcsafék??

Hozzászólás Szerző: kicsige1 » 2007.09.13. 15:57

Sziasztok!

Köszönöm a hasznos hozzászólást!Átolvastam a kapcsolódó témákat, ha jó értem a fõfékmunkahengerrel lesz a gond.
Ha boltban veszek fõfékmunkahengert az jó lesz szerintetek, vagy utángyártott és csak gondom lesz vele?
A Futár motoros bolt a 1066 Budapest Zichy Jenõ u. 34. 17e-t mondtak rá, vegyem meg, vagy keressek inkább egy robogós Fõfékmunkahengert?
Ha a robogóra szavaztok milyen tipusú robogóé jó rá átalakítás nélkül és mennyibe kerülne?
Elõre is köszi a hozzászólásokat!


:D

Kicsige1

Avatar
z25z
Aki 7ezerig pörgeti
Aki 7ezerig pörgeti
Hozzászólások: 2319
Csatlakozott: 2007.07.17. 13:30
MZ-d típusa: 21 ló 300as patkóval
Tartózkodási hely: Szeged-Karcag
Kapcsolat:

Re: Tárcsafék??

Hozzászólás Szerző: z25z » 2007.09.13. 13:13

kicsige1 írta:Sziasztok!

Az lenne a kérdésem, hogy mi lehet a probléma?Amikor hirtelen húzom meg az elsõ fékkart jól müködik a tárcsafék, de ha szépen lessan próbálok fékezni minden esetbe beesik a fékkar és nincsen semmi fékhatás!A fékrendszer teljesen le van légtelenítve két féle módszerrel is megcsináltam.A fékmunkahengerben a dugattyúk újak és a karmantyúk is + a porvédõ.Lehetséges, hogy a fõfékmunkahengerem nem mûködik megfelelõen?Ha valaki tud nekem küldeni megoldást a problémámra azt elõre is nagyon köszönöm.

Üdvözlettel:

Kicsige1
kukkants bele a wiki bookba, fooldalon balrol a menuben, vagy ezen a forumon lentebb van nehany hasznos otlet

kicsige1

Tárcsafék??

Hozzászólás Szerző: kicsige1 » 2007.09.13. 12:22

Sziasztok!

Az lenne a kérdésem, hogy mi lehet a probléma?Amikor hirtelen húzom meg az elsõ fékkart jól müködik a tárcsafék, de ha szépen lessan próbálok fékezni minden esetbe beesik a fékkar és nincsen semmi fékhatás!A fékrendszer teljesen le van légtelenítve két féle módszerrel is megcsináltam.A fékmunkahengerben a dugattyúk újak és a karmantyúk is + a porvédõ.Lehetséges, hogy a fõfékmunkahengerem nem mûködik megfelelõen?Ha valaki tud nekem küldeni megoldást a problémámra azt elõre is nagyon köszönöm.

Üdvözlettel:

Kicsige1

mzgergõ
kis ETZ-s
kis ETZ-s
Hozzászólások: 261
Csatlakozott: 2007.07.18. 19:11

Hozzászólás Szerző: mzgergõ » 2007.09.12. 16:23

Sziasztok!

Elõre szeretnék bocsánatot kérni, hogy ide írok, de ahova kéne ezt írni, szerintem nem sürün nézegetik.Arról lenne szó, hogy keresek eladásra egy fékmunkahengert, amit fel lehet szerelni az MZ-re.A sima MZ munkahenger nem érdekel!
mailom:kisszirt@citromail.hu
Elõre is köszönöm a válaszokat!

Üdv!

Avatar
Gyurm@
nagy ETZ-s
nagy ETZ-s
Hozzászólások: 462
Csatlakozott: 2007.07.12. 23:32
MZ-d típusa: ETZ 300
Tartózkodási hely: Budakalász

Hozzászólás Szerző: Gyurm@ » 2007.09.06. 11:09

szabog írta:Hello,

Komoly problémával kínlódok már több hónapja. Decemberben vettem egy ETZ-t, és az elsõ fékkar nem engedett fel rendesen. Még az eredeti karmantyúk, fékmunkahenger volt benne. Elvittem egy szerelõhöz kitisztítattni az egész fékrendszert + új tömítéseket bele. Hazahoztam, elsõfék könnyen jár frankó. 8) Du. észrevettem hogy valami folyik a gázbowdenon... fékolaj... a fékmunkahenger mellõl nyomta ki az olajat. Baromira mérges lettem, leszedtem az egészet, satuval kitéptem a fékmunkahengert és akkor láttam hogy nem sorjázták le a fékmunkahengert és az a ferde bemarás belülrõl kivágta a karmantyút. AHYE. :evil: Elmentem egy másik boltba, ott vettem jónak mondható lesorjázott, hõkezelt fékmunkahengert+új karmantyúkat. Ilyen lilás színû. Beáztattam õket este fékolajba, reggel indultam szerelni. Összerakok mindent, kivéve egy dolgot változtattam meg: a drótzéger helyett zégerfogóval is megfogható zégergyûrût tettem a külsõ karmantyú elé, hogy szükség esetén könnyen ki lehessen kapni. :roll:
Mondanom sem kell, most sem jó, ugyanúgy jön a fékmunkahenger és a karmantyú érintkezésénél kifele az olaj.
Mit lehet ez ellen tenni? Ennyire rossz minõségûek a karmantyúk? Vagy a zéger szemtelenkedik?
Kérem valaki segítsen. :(

Üdv
Vegyetek robogó fõfékhengert rá még a féklámpa kapcsoló sem megy tönkre !
(Grimeca, Yamaha, Hyosung 250-es fõhenger, ha sok pénzed van akkor Brembo) kis átalakítással (fékcsõ) baromi erõs féket kaptok cserébe !
Ára: 5000-8000 kivéve a Brembo
Ha összehasonlítod a gagyi utángyártott Mz alkatrészekkel + a szívást is beleszámolod nagyon megéri ! ! :wink:

Üdv

Avatar
Gexxx
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 2805
Csatlakozott: 2007.07.12. 22:43
MZ-d típusa: ETZ 300 aus bambi
Tartózkodási hely: Bp - Jászkarajenő
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Gexxx » 2007.09.06. 10:17

Zizi!

Ezt beledobhatnád a wiki-be...

Avatar
Meiki
kis ETZ-s
kis ETZ-s
Hozzászólások: 224
Csatlakozott: 2007.07.21. 22:44
MZ-d típusa: MZ ETZ 251 De Luxe
Tartózkodási hely: Sióagárd
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Meiki » 2007.09.06. 08:08

mzgergõ írta:
Meiki írta:Most nézem. Az enyémben nincs is gumi harmónika. :shock: Akkor megvan a hiba. :) Köszi a képet. :)
Ha nincs benne, akkor ne vegyél a boltban kaphatót, mert nembírja az olajat, és megnyúlik... :(
Hát ezt sajna késõn olvastam és tegnap vettem egyet. Majd kiderül. Elég lágy gumi ami azt illeti.

Avatar
bambi
Mágus
Mágus
Hozzászólások: 2531
Csatlakozott: 2007.07.21. 11:33

Hozzászólás Szerző: bambi » 2007.09.05. 21:30

z25z írta:Egy kis kiegészítés (szerkesztés alatt!!!)
Mióta létezik a fórum az egyik leggyakrabban visszatérõ témakör az elsõ (tárcsa) fék probléma (folyik, puha, nem jó a fékhatás, ragad) A segítségnyújtáshoz azonban elengedhetetlenül fontos, hogy pontosan tudjátok leírni a hiba forrását/helyét. Már sokadjára olvashatók ezek: " fékmunkahenger", fõfékmunkahenger", "fékhenger", "munkafékhenger" stb.
Pontosítani kellene a fogalmakat, hogy, akik majd válaszolnak, tudják/értsék, valójában hol is van a gond.
Általában a következõ egységekrõl beszélünk:

1. fõfékhenger (fent a kormányon)

Kép


A következõ alkatrészekbõl állnak:
1.:zárófedél
2.:légtelenítõ gyûrû
3.:gumiharmonika
4.:ház
5.:rögzítõbilincs
6.:rugó
7.:fékdugattyú
8.:tömítõkarmantyú
9.:tárcsa
10.:tömítõgyûrû
11.: acél rögzítõkarika
Valamint a nem számozott részek a fékkar és az azt rogzítõ csap a végén levõ seeger gyûrûvel.

(forrás: szerelési kézikönyv, számozatlan részek saját kiegészítésem) Na most a linkelt ábra szerintem hibás, ugyanis a 8-as számú karmantyúból csak 1 db van, és a 9-essel jelolt alkatrésszel sem volt még szerencsém találkozni az elmúlt 14 év alatt.




2. munkahenger

Kép

szintén a kezelési kézikönyv megfogalmazását idézve:
1.:belsõ fékhenger
2.:tömítõgyûrû
3.:fékdugattyú
4.:tömítõkarmantyú
5.:fékpofa
6.: külsõ fékhenger
7.:vezetõ csapszeg
8.:belsõ kulcsnyílású csavar
9.:tömítés
10.:fedõsapka
11.:kúposszeg
12.:rugó
13.:légtelenítõ csavar
14.:védõsapka (légtelenítõre)

(lent a villára rogzitve, ez tulajdonképp a féknyereg) itt történik a "munka": a fékkar behúzásakor egy kis átmérõjû dugattyú tol olajat egy nagy átmérõjú dugattyú elé. A fizikaórákra visszaemlékezve, ha 1 cm átmérõjû dugattyúval, 10 cm-t mozdítunkt, egy vele szemben álló 10-szer akkora átmérõjû dugattyún, az 1 cm-t fog mozdulni, de 10-szer akkora erõvel.

No akkor az érthetõség kedvéért:
3-as: ez valójában az a henger, ami a fékpofákat kitolja: munkahenger!
4-es: porvédõ gumiajkak, ezek akadályozzák meg hogy por, apró szemcsék bejutva hornyok keletkezzenek a dugattyún, megakadályozva a késõbbi szivárgást
8-as: 2 db imbusz csavar ami a nyerget összehúzza
9-es: a féknyereg 2 alufélbõl áll, ez a koztük levõ O gyûrû, ami a szivárgásmentességhez kell
Baziul kiokosodtál már fék ügyben :D

mzgergõ
kis ETZ-s
kis ETZ-s
Hozzászólások: 261
Csatlakozott: 2007.07.18. 19:11

Hozzászólás Szerző: mzgergõ » 2007.09.05. 19:47

Meiki írta:Most nézem. Az enyémben nincs is gumi harmónika. :shock: Akkor megvan a hiba. :) Köszi a képet. :)
Ha nincs benne, akkor ne vegyél a boltban kaphatót, mert nembírja az olajat, és megnyúlik... :(

Avatar
conus
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 1913
Csatlakozott: 2007.09.04. 11:12
MZ-d típusa: MZ ETZ 150.2 De Luxe
Tartózkodási hely: Gyöngyös környéke / Budapest ÉK-i része

Hozzászólás Szerző: conus » 2007.09.05. 12:12

z25z írta:a zeger nem gond, kerdes hogy a kulso gumigyuru az micsoda? valoban gumigyuru (regen csak ez volt) vagy szimmeringet? Erdemes duplaajku szimmeringet tenni. A masik, hogy mit teptel ki satuval? A fofekhengerbol a fekdugattyut? Ovatosan azzal a resszel, mert ha megkarcolod akkor akarmilyen jo szimmeringet teszel bele a barazdak mellett folyatni fog...
A fékdugattyút téptem ki, de az annyira igénytelenül volt megmunkálva hogy pl. el is vágta az ujjamat. De helyette azt a lilás hõkezelt lesorjázottat tettem bele ami zsír új. Az mellett enged, de gõzöm sincs hogy miért. Nekem 150es ETZhez való szervízkönyvem van, és ahogyan mondottad a 9-es és a 10-es dolgot nem jelöli az sem. Viszont, a kis karmantyúból nekem csak 1-et jelöl a szervízkönyv, és azt is a rugóhoz közelebb... Szal nemtudom hogy mi a gond.

Avatar
Meiki
kis ETZ-s
kis ETZ-s
Hozzászólások: 224
Csatlakozott: 2007.07.21. 22:44
MZ-d típusa: MZ ETZ 251 De Luxe
Tartózkodási hely: Sióagárd
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Meiki » 2007.09.04. 22:36

Most nézem. Az enyémben nincs is gumi harmónika. :shock: Akkor megvan a hiba. :) Köszi a képet. :)

Avatar
z25z
Aki 7ezerig pörgeti
Aki 7ezerig pörgeti
Hozzászólások: 2319
Csatlakozott: 2007.07.17. 13:30
MZ-d típusa: 21 ló 300as patkóval
Tartózkodási hely: Szeged-Karcag
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: z25z » 2007.09.04. 19:20

Egy kis kiegészítés (szerkesztés alatt!!!)
Mióta létezik a fórum az egyik leggyakrabban visszatérõ témakör az elsõ (tárcsa) fék probléma (folyik, puha, nem jó a fékhatás, ragad) A segítségnyújtáshoz azonban elengedhetetlenül fontos, hogy pontosan tudjátok leírni a hiba forrását/helyét. Már sokadjára olvashatók ezek: " fékmunkahenger", fõfékmunkahenger", "fékhenger", "munkafékhenger" stb.
Pontosítani kellene a fogalmakat, hogy, akik majd válaszolnak, tudják/értsék, valójában hol is van a gond.
Általában a következõ egységekrõl beszélünk:

1. fõfékhenger (fent a kormányon)

Kép


A következõ alkatrészekbõl állnak:
1.:zárófedél
2.:légtelenítõ gyûrû
3.:gumiharmonika
4.:ház
5.:rögzítõbilincs
6.:rugó
7.:fékdugattyú
8.:tömítõkarmantyú
9.:tárcsa
10.:tömítõgyûrû
11.: acél rögzítõkarika
Valamint a nem számozott részek a fékkar és az azt rogzítõ csap a végén levõ seeger gyûrûvel.

(forrás: szerelési kézikönyv, számozatlan részek saját kiegészítésem) Na most a linkelt ábra szerintem hibás, ugyanis a 8-as számú karmantyúból csak 1 db van, és a 9-essel jelolt alkatrésszel sem volt még szerencsém találkozni az elmúlt 14 év alatt.




2. munkahenger

Kép

szintén a kezelési kézikönyv megfogalmazását idézve:
1.:belsõ fékhenger
2.:tömítõgyûrû
3.:fékdugattyú
4.:tömítõkarmantyú
5.:fékpofa
6.: külsõ fékhenger
7.:vezetõ csapszeg
8.:belsõ kulcsnyílású csavar
9.:tömítés
10.:fedõsapka
11.:kúposszeg
12.:rugó
13.:légtelenítõ csavar
14.:védõsapka (légtelenítõre)

(lent a villára rogzitve, ez tulajdonképp a féknyereg) itt történik a "munka": a fékkar behúzásakor egy kis átmérõjû dugattyú tol olajat egy nagy átmérõjú dugattyú elé. A fizikaórákra visszaemlékezve, ha 1 cm átmérõjû dugattyúval, 10 cm-t mozdítunkt, egy vele szemben álló 10-szer akkora átmérõjû dugattyún, az 1 cm-t fog mozdulni, de 10-szer akkora erõvel.

No akkor az érthetõség kedvéért:
3-as: ez valójában az a henger, ami a fékpofákat kitolja: munkahenger!
4-es: porvédõ gumiajkak, ezek akadályozzák meg hogy por, apró szemcsék bejutva hornyok keletkezzenek a dugattyún, megakadályozva a késõbbi szivárgást
8-as: 2 db imbusz csavar ami a nyerget összehúzza
9-es: a féknyereg 2 alufélbõl áll, ez a koztük levõ O gyûrû, ami a szivárgásmentességhez kell
A hozzászólást 6 alkalommal szerkesztették, utoljára z25z 2007.09.05. 10:14-kor.

Avatar
z25z
Aki 7ezerig pörgeti
Aki 7ezerig pörgeti
Hozzászólások: 2319
Csatlakozott: 2007.07.17. 13:30
MZ-d típusa: 21 ló 300as patkóval
Tartózkodási hely: Szeged-Karcag
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: z25z » 2007.09.04. 11:59

a zeger nem gond, kerdes hogy a kulso gumigyuru az micsoda? valoban gumigyuru (regen csak ez volt) vagy szimmeringet? Erdemes duplaajku szimmeringet tenni. A masik, hogy mit teptel ki satuval? A fofekhengerbol a fekdugattyut? Ovatosan azzal a resszel, mert ha megkarcolod akkor akarmilyen jo szimmeringet teszel bele a barazdak mellett folyatni fog...

Avatar
conus
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 1913
Csatlakozott: 2007.09.04. 11:12
MZ-d típusa: MZ ETZ 150.2 De Luxe
Tartózkodási hely: Gyöngyös környéke / Budapest ÉK-i része

Hozzászólás Szerző: conus » 2007.09.04. 11:29

Hello,

Komoly problémával kínlódok már több hónapja. Decemberben vettem egy ETZ-t, és az elsõ fékkar nem engedett fel rendesen. Még az eredeti karmantyúk, fékmunkahenger volt benne. Elvittem egy szerelõhöz kitisztítattni az egész fékrendszert + új tömítéseket bele. Hazahoztam, elsõfék könnyen jár frankó. 8) Du. észrevettem hogy valami folyik a gázbowdenon... fékolaj... a fékmunkahenger mellõl nyomta ki az olajat. Baromira mérges lettem, leszedtem az egészet, satuval kitéptem a fékmunkahengert és akkor láttam hogy nem sorjázták le a fékmunkahengert és az a ferde bemarás belülrõl kivágta a karmantyút. AHYE. :evil: Elmentem egy másik boltba, ott vettem jónak mondható lesorjázott, hõkezelt fékmunkahengert+új karmantyúkat. Ilyen lilás színû. Beáztattam õket este fékolajba, reggel indultam szerelni. Összerakok mindent, kivéve egy dolgot változtattam meg: a drótzéger helyett zégerfogóval is megfogható zégergyûrût tettem a külsõ karmantyú elé, hogy szükség esetén könnyen ki lehessen kapni. :roll:
Mondanom sem kell, most sem jó, ugyanúgy jön a fékmunkahenger és a karmantyú érintkezésénél kifele az olaj.
Mit lehet ez ellen tenni? Ennyire rossz minõségûek a karmantyúk? Vagy a zéger szemtelenkedik?
Kérem valaki segítsen. :(

Üdv

Avatar
Meiki
kis ETZ-s
kis ETZ-s
Hozzászólások: 224
Csatlakozott: 2007.07.21. 22:44
MZ-d típusa: MZ ETZ 251 De Luxe
Tartózkodási hely: Sióagárd
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Meiki » 2007.08.21. 16:47

Nekem 20 ezer kilóméer van benne. :) A gyári féklámpakapcsoló nem sokban külömbözik elsõ ránézésre. De ha jobban megnézed akkor az érintkezõi nem olyan vékony szarok mint az utángyártotté egy picivel masszívabb az egész és a mûanyag a végén nekem pl fehér vagyis már nem az de gonolom annó az volt az utángyártotté fekete és elég bénán van kiöntve. Szóval elsõ ránézésre csak ennyi. Szerencsémre ami benne volt nem ment tönkre az olajtól pedig abban ált 2 hétig. Szeintem az utángyártott nem bírta volna az olajat.

mzgergõ
kis ETZ-s
kis ETZ-s
Hozzászólások: 261
Csatlakozott: 2007.07.18. 19:11

Hozzászólás Szerző: mzgergõ » 2007.08.21. 12:20

Meiki írta:Mint a kpufogó topic ban is leírtam havernak van egy teljesen gyári etz 150-es e és onnan tudom. Pontosan van benne 5467 kilóméter és az öregapjától örökölte aki újonan vette 1990 júniusában. Nagyon keveset használta mivel volt egy pannóniája is és a srác nemrég kapta meg tõle. Kb 1 éve. Tehát onnan tudom hogy mi gyári és mi utángyártott! Ráadásul látszik a minõségén hogy sokkal silányabb az utángyártott!
Akkor elég szerencsés a haverod.Egyébként a gyári féklámpa kapcsoló mivel mássabb az utángyártottal?Mármint, hogy hogy nézki?

Avatar
Fehhér:)
Simsonos
Simsonos
Hozzászólások: 111
Csatlakozott: 2007.07.24. 11:59
Tartózkodási hely: Esztergom

Hozzászólás Szerző: Fehhér:) » 2007.08.21. 10:31

Hüpp, hüpp nekem 32200km van benne....
A legjobb az ilyeneket kifogni....(mongyuk apámnak volt e Verhovinája, csak a dugó meg a henger eggyé lett)

Avatar
Meiki
kis ETZ-s
kis ETZ-s
Hozzászólások: 224
Csatlakozott: 2007.07.21. 22:44
MZ-d típusa: MZ ETZ 251 De Luxe
Tartózkodási hely: Sióagárd
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Meiki » 2007.08.20. 15:32

Mint a kpufogó topic ban is leírtam havernak van egy teljesen gyári etz 150-es e és onnan tudom. Pontosan van benne 5467 kilóméter és az öregapjától örökölte aki újonan vette 1990 júniusában. Nagyon keveset használta mivel volt egy pannóniája is és a srác nemrég kapta meg tõle. Kb 1 éve. Tehát onnan tudom hogy mi gyári és mi utángyártott! Ráadásul látszik a minõségén hogy sokkal silányabb az utángyártott!

mzgergõ
kis ETZ-s
kis ETZ-s
Hozzászólások: 261
Csatlakozott: 2007.07.18. 19:11

Hozzászólás Szerző: mzgergõ » 2007.08.20. 12:12

Meiki írta:Hát ez nagyon tetszett :lol: :lol: Nem húztam meg túl erõsen csak ütközésig finoman. :) Amúgy a gyári féklámpakapcsolóm ment tönkre de akkor amikor a fékolaj elfolyott odáig és hozzáért. Elõtte szépen mûködött. Azért kérdeztem hogy a fékolaj tönkretehette-e mert a telefon ki bírt 8 órát a forró olajban úgy hogy addig csörgettük még le nem merült. :lol: Az utángyártottat még nem szereltem be és nem is akarom amíg meg nem tudom oldani a fékolaj szivárgást mert ha kivételesen jó akkor a fékolaj rögtön megoldja a problémáját. :lol: Akkor a csõkulcsot inkább nem használom. Pedig már csak egy toldó hiányzott. Meg is van már rendelve havernál. :lol:
Lenne egy olyan kérdésem, hogy honnan tudod, hogy gyári féklámpakapcsolód van?Nagyon kiváncsi vagyok rá.Ha minden gyári lenne rajta,(ami képtelenség)akkor csak némi tudás, és a túrák miatt írnál ide.Tehát panaszod nem lenne.
(Tudom, hogy ez nem ide való, és ezért bocsánat :oops: )

Avatar
Meiki
kis ETZ-s
kis ETZ-s
Hozzászólások: 224
Csatlakozott: 2007.07.21. 22:44
MZ-d típusa: MZ ETZ 251 De Luxe
Tartózkodási hely: Sióagárd
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Meiki » 2007.08.19. 22:08

Megoldottam a fékolajtartáj alján a szivárgást egy guigyûrü segítségével. De amint megnéztem a kupakon hogy milyen a tömítés szétesett így most ott szivárog :lol: Ez már vicc! :lol:

Avatar
Meiki
kis ETZ-s
kis ETZ-s
Hozzászólások: 224
Csatlakozott: 2007.07.21. 22:44
MZ-d típusa: MZ ETZ 251 De Luxe
Tartózkodási hely: Sióagárd
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Meiki » 2007.08.18. 10:45

Hát ez nagyon tetszett :lol: :lol: Nem húztam meg túl erõsen csak ütközésig finoman. :) Amúgy a gyári féklámpakapcsolóm ment tönkre de akkor amikor a fékolaj elfolyott odáig és hozzáért. Elõtte szépen mûködött. Azért kérdeztem hogy a fékolaj tönkretehette-e mert a telefon ki bírt 8 órát a forró olajban úgy hogy addig csörgettük még le nem merült. :lol: Az utángyártottat még nem szereltem be és nem is akarom amíg meg nem tudom oldani a fékolaj szivárgást mert ha kivételesen jó akkor a fékolaj rögtön megoldja a problémáját. :lol: Akkor a csõkulcsot inkább nem használom. Pedig már csak egy toldó hiányzott. Meg is van már rendelve havernál. :lol:

Avatar
z25z
Aki 7ezerig pörgeti
Aki 7ezerig pörgeti
Hozzászólások: 2319
Csatlakozott: 2007.07.17. 13:30
MZ-d típusa: 21 ló 300as patkóval
Tartózkodási hely: Szeged-Karcag
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: z25z » 2007.08.18. 01:44

Hat huzd meg becsulettel, ne csak olyan ratekerem oszt jol van modon :D , ne aggodj, nem merev muanyag, nem fog eltorni. Na nem azt mondom, hogy csokulcscsal toldalekot ra es ugy de azert erosen...
Utangyartott feklampakapcsolo? Haat az nemcsak a fekolajtol, hanem siman ranezesre tonkremegy, a szemmelveres elo peldaja :twisted: hacsak ki nem fogsz egy jobb darabot az birni fogja nehany honapig.....

Avatar
Meiki
kis ETZ-s
kis ETZ-s
Hozzászólások: 224
Csatlakozott: 2007.07.21. 22:44
MZ-d típusa: MZ ETZ 251 De Luxe
Tartózkodási hely: Sióagárd
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Meiki » 2007.08.17. 23:33

A féklámpakapcsolót a fékolaj vágja tönkre? Mert amióta hozzáért azóta nem mûködik.

Avatar
Meiki
kis ETZ-s
kis ETZ-s
Hozzászólások: 224
Csatlakozott: 2007.07.21. 22:44
MZ-d típusa: MZ ETZ 251 De Luxe
Tartózkodási hely: Sióagárd
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Meiki » 2007.08.17. 23:30

Igen tejesen biztos hogy nem onnan hiszen amikor pumpálom a féket a tartály és a fékház között lehet látni amint jön fel a fékolaj. Még apró buborékok is szoktak lenni néha. Viszont ha a motort letámasztom ( oldal sztender) Akkor folyik. Ha egyenesen áll akkor nem. Szóval 100% hogy a fékolajtartály alól. És amióta fellazult a tartály azóta erõsebben folyik. Elõtte csak szivárgott egy nagyon picit ha húztam a féket. De szinte észrevehetetlen volt. viszont a befõttesgumira nem is gondoltam. Nem rossz ötlet. Kösz a tippet. :)

Avatar
z25z
Aki 7ezerig pörgeti
Aki 7ezerig pörgeti
Hozzászólások: 2319
Csatlakozott: 2007.07.17. 13:30
MZ-d típusa: 21 ló 300as patkóval
Tartózkodási hely: Szeged-Karcag
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: z25z » 2007.08.17. 12:40

Meiki írta:Ma nekiugrok a fékolajtartály tömítés cserének. Egy sima benzinálló gumiból jó ha vágok tömítést vagy valami másból kellene?
nem fogsz tudni olyan precizen vagni...inkabb egy befottes gumit, ami illeszkedik jol azt tegyel a fekhaz es az atlatszo muanyag tartaly koze, ha valoban ott szivarog...
Tipp: anno a borkabatom feszt olajcseppes volt, odafujta a menetszel a szivargo olajat a vallamra, es a zarosapka alol szivargott, mint kesobb rajottem utangyartott tartalysapka volt rajta es nem zart tokeletesen a razkodastol felcsapodo fekolaj szivargott ott, lecsereltem egy gyarira es minden gond megoldodott. Biztos, hogy nem a sapka alol szivarog??

Avatar
Meiki
kis ETZ-s
kis ETZ-s
Hozzászólások: 224
Csatlakozott: 2007.07.21. 22:44
MZ-d típusa: MZ ETZ 251 De Luxe
Tartózkodási hely: Sióagárd
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Meiki » 2007.08.17. 12:26

Ma nekiugrok a fékolajtartály tömítés cserének. Egy sima benzinálló gumiból jó ha vágok tömítést vagy valami másból kellene?

Avatar
Fehhér:)
Simsonos
Simsonos
Hozzászólások: 111
Csatlakozott: 2007.07.24. 11:59
Tartózkodási hely: Esztergom

Hozzászólás Szerző: Fehhér:) » 2007.08.16. 23:12

Támadt egy elmebeteg ötletem! Jóöreg robogómból megmaradt a fö fékhenger, ez egy Nissin fék! Azt felraknám a gyári helyébe! Szerintetek kompatibilis-e??

Avatar
Fehhér:)
Simsonos
Simsonos
Hozzászólások: 111
Csatlakozott: 2007.07.24. 11:59
Tartózkodási hely: Esztergom

Hozzászólás Szerző: Fehhér:) » 2007.08.16. 22:38

Már nekem is meg kéne csinálnom az elsö fékem..... csak szegény motornak nem ez az egy göthe van :cry:

Avatar
Meiki
kis ETZ-s
kis ETZ-s
Hozzászólások: 224
Csatlakozott: 2007.07.21. 22:44
MZ-d típusa: MZ ETZ 251 De Luxe
Tartózkodási hely: Sióagárd
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Meiki » 2007.08.13. 01:56

Még mindíg az elsõfékemmel küzdök de sürgõsen kell csinálnom valamit mert leszedte a festéket jópár helyen mire észrevettem :cry: Nem tudom hol lehet a hiba. A fékolajtartályt viszacsavartam de körülötte még mindig szivárog az olaj. :evil:

Avatar
z25z
Aki 7ezerig pörgeti
Aki 7ezerig pörgeti
Hozzászólások: 2319
Csatlakozott: 2007.07.17. 13:30
MZ-d típusa: 21 ló 300as patkóval
Tartózkodási hely: Szeged-Karcag
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: z25z » 2007.08.12. 23:58

Hat ha bontatlan gyari meg akkor inkabb ne bantsd a fekdugattyun levo karmantyut (gondolom erre gondoltal kicsi szimmeringen) mert csak utangyartottat kapsz az meg valamiert eleg vacak, ha szart veszel akkor jon azutan a rapumpalos fek szindroma, vagyis csak ugy fog fogni hogy hirtelen huzod be es aztan szabalyzod a fekerot, vagy rapumpalsz vagy kettot szoval erdekes moka megszokni. Ha nem tudod hogy eredeti-e akkor azt javaslom eloszor ne bantsd hanem szuntesd meg a szimmeringcserevel a folyast aztan legtelenits es probald milyen.
Ha elkerulhtetelen a karmantyu csere akkor igen ki kell huzni a fekdugattyut a fofekhengerbol, ezzel nagyon ovatosan. Ha nincs jobb szerszamod akkor laposfogoval is kijon esetleg valami puhafemmel korbetekerheted a pofajat, hogy ne sertse meg a dugattyut mert ha megkarcolod akkor kesobb szivaroghat a karcoknal, es lehetoleg minel jobban csak a legveget fogd meg.

Avatar
Fehhér:)
Simsonos
Simsonos
Hozzászólások: 111
Csatlakozott: 2007.07.24. 11:59
Tartózkodási hely: Esztergom

Hozzászólás Szerző: Fehhér:) » 2007.08.12. 23:46

Ha pedig a kicsi szimmering is csere akk meg kihúzom a dugattyút ugye??
Jah nincs mit légteleníteni, mert alig van benne olaj... :cry:
Elég gondos volt az elözö tulaj...

Avatar
z25z
Aki 7ezerig pörgeti
Aki 7ezerig pörgeti
Hozzászólások: 2319
Csatlakozott: 2007.07.17. 13:30
MZ-d típusa: 21 ló 300as patkóval
Tartózkodási hely: Szeged-Karcag
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: z25z » 2007.08.12. 23:09

Szimmeringet cserelni? Folyak a fekkarnal az olajod?

Vedd le a fofekhengert, vagy billentsd oldalara a motort, hogy valamelyes fuggolegesen alljon a fekdugattyu iranyaba igy nem kell leengedned az olajat meg legtelenitgetni. leveszed a fekkart aztan a fofekhenger hazaban van egy kis acelgyuru az biztositja a szimmeringet vagy ha eredeti meg akkor a gumigyurut azellen, hogy kicsusszon. Azt egy picike csavarhuzoval ki tudod billenteni. Ezutan szinten egy kiscsavarhuzoval ki lehet piszkalni a regit, beteszed az ujat es helyretolod, en egy megfelelo meretu csokulcscsal tettem helyere aztan acelgyuru fekkar vissza es gol.

Avatar
Fehhér:)
Simsonos
Simsonos
Hozzászólások: 111
Csatlakozott: 2007.07.24. 11:59
Tartózkodási hely: Esztergom

Hozzászólás Szerző: Fehhér:) » 2007.08.12. 22:56

Hi!
Hogy lehet szétkapni a fö fékhengert, mert szimmeringet kéne cserélni!!!???

Avatar
z25z
Aki 7ezerig pörgeti
Aki 7ezerig pörgeti
Hozzászólások: 2319
Csatlakozott: 2007.07.17. 13:30
MZ-d típusa: 21 ló 300as patkóval
Tartózkodási hely: Szeged-Karcag
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: z25z » 2007.08.10. 16:42

elvileg az a kis gumigyuru nem megy tonkre, ha csak le van lazulva akkor annyi hogy huzd meg batran :D

Avatar
Meiki
kis ETZ-s
kis ETZ-s
Hozzászólások: 224
Csatlakozott: 2007.07.21. 22:44
MZ-d típusa: MZ ETZ 251 De Luxe
Tartózkodási hely: Sióagárd
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Meiki » 2007.08.10. 16:31

Kicsavarodott a kis áttlátszó tartály és ott szivárog a csatlakozásánál ahol van a menet. Egy egyszerû gumitömítés nem jó hozzá mert az van nekem ithon nem is kevés.

Avatar
z25z
Aki 7ezerig pörgeti
Aki 7ezerig pörgeti
Hozzászólások: 2319
Csatlakozott: 2007.07.17. 13:30
MZ-d típusa: 21 ló 300as patkóval
Tartózkodási hely: Szeged-Karcag
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: z25z » 2007.08.09. 23:45

Nahh csak ugy tudok segiteni ha pontosan ertem mire is gondolsz. Szoval: mit ertesz "fekolajtartaly alatt"-on? hol volt kilazitva? milyen csatlakozasnal is szivarog?
Az altalad nevezett "fekolajtartaly" az maga a fofekhenger, ez fekkar es rogzitocsacsavarja+ stiftet rogzito seeger gyuru, valamint az egesz fofekhengert a kormanyhoz rogzito bilincs es csavarok nelkul all 11 darabbol:
1:a haz (aluontveny) ezen van az
2:attetszo muanyag felso resz ezek menetesen csatlakoznak kozte egy
3:gumigyuru, erre a muanyagra teszed fel a
4: zarosapkat, ami alatt van
5: egy muanyag leszorito gyuru alatta
6: gumiharmonika, ebben az egysegben van a fekolaj. A fekkarral a fofekhengerben levo
dugattyut mozgatod, ez a fofekhengerben, belulrol kifele haladva igy nez ki
7:visszatolo rugo
8:fekdugattyu, ezen van a
9:karmantyu, ezt az egyseget zarja lekivulrol egy
10: duplaajkas szimmering, es ezt vedi a kimozdulas ellen egy
11: acel seeger, ami belefekszik egy horonyba.

Csatlakozas a fofekhenger es a fekcso kozott van itt szivarog? Vagy a haz-es muanyag resz kozott, vagy a zarosapka alol vagy a fekdugattyu-fekkar kozott?
Adj pontosabb diagnozist es tavgyogyitunk :D
Na udv!

Avatar
Meiki
kis ETZ-s
kis ETZ-s
Hozzászólások: 224
Csatlakozott: 2007.07.21. 22:44
MZ-d típusa: MZ ETZ 251 De Luxe
Tartózkodási hely: Sióagárd
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Meiki » 2007.08.09. 22:09

Van valami tömítés a fékolajtartály alatt? Mert addig nem akarom széttszedni amíg nem tudom. A tartály ki volt lazlva de most hogy óvatossan visszahúztam még mindíg szivárog a csatlakozásnál. Lehetséges a gumigyûrü?

Avatar
Meiki
kis ETZ-s
kis ETZ-s
Hozzászólások: 224
Csatlakozott: 2007.07.21. 22:44
MZ-d típusa: MZ ETZ 251 De Luxe
Tartózkodási hely: Sióagárd
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Meiki » 2007.08.07. 16:05

Hú ez jóhír. :D Azt hittem eltörött. Akkor szóval csak meg kell húznom a menetet. Mekkora szívek potyogtak le a kövemrõl! akarom mondani mekkora kövek potyogtak le a szívemrõl. :D Azt hittem vehetek komplett újat. Köszi az infót.

Válasz küldése

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 9 vendég