Elektronika topik - a pokol kapuja
- kiszsebi
- Zsebi San (kőműves)
- Hozzászólások: 2804
- Csatlakozott: 2009.10.07. 09:04
- MZ-d típusa: ETZ150,250 4x,250/1
- Tartózkodási hely: Százhalombatta
Re: Elektronika
Jawa pali na JEDEN gar.
MZ PALI na jeden gar.
MZ PALI na jeden gar.
- Dreamer
- nagy ETZ-s
- Hozzászólások: 381
- Csatlakozott: 2013.11.11. 09:57
- MZ-d típusa: MZ ETZ 250 De Luxe
- Tartózkodási hely: Debrecen
Re: Elektronika
Szia!Lóri írta:Sziasztok! Az NKH állásfoglalása első kézből!
A 6/1990. (IV.12.) KöHÉM 55/A. § (1) az alábbiakat írja már:
55/A. § (1) A gépjárművet fel szabad szerelni két, menetirányban fényt kibocsátó nappali menetjelző lámpával.
(nem gépkocsit ír hanem gépjárművet)
Gépjárművet, azaz motorkerékpárt is. Igaz, hogy (sajnálatosan) a gépkocsira vonatkozóan taglalja a felszerelés módját, de ez ne zavarja. Az ENSZ-EGB 53. sz Előírás már régen felszerelhetőnek minősíti mkp-ra a nappali menetjelzőt. (kti.hu. 53.sz Előírás, 6.13.). Ennek alapján már nem egy BMW típuson van ez a lámpa.
Mondhatjuk, hogy az EGB előírás alapján már korábban is akár bocsánatos bűn volt a felszerelése. Sajnos a hazai tételes jogszabályban később módosult.
Az Autótechnika szaklap 2013. évi 07. és 11. számában írtam e témáról egy részletes cikket. Ha alkalma van elolvasni akkor kérem tegye, abban minden részletet megtalál.
A KRESZ jelenleg még nem teszi lehetővé a használatát, de várhatóan hamar módosul. Ez minket ne zavarjon, vizsgán el lehet fogadni a JÓVÁHAGYOTT és szabályosan felszerelt lámpát.
Már ne firtassuk mikor szerelték fel utólagosan a járműre.. Egy jó minőségű nappali lámpa többet ér mint a tompított.
A legfontosabb kapcsolási szabály természetesen az, hogy a tompítottal nem világíthat együtt. Eltérés mkp. estében: a hátsó helyzetjelző lámpa a nappalival együtt legyen bekapcsolva. Az első helyzetjelző lámpa(ák) és a hátsó rendszámtábla megvilágító készülék bekapcsolhat egyedileg vagy együtt, amikor a nappali lámpa(ák) be van(nak) kapcsolva.
Míg a KRESZ szerint nem lehetséges nappali használata, addig és akkor a BMW-k kapcsolása lehetővé teszi, hogy a vezető döntsön mivel halad nappal, tompítottal, vagy menetjelzővel (ma még szabálytalanul). Remélem hamar változik a KRESZ, mert addig kissé kusza a helyzet.
A darabszám 1 vagy 2 is lehet, EGB alapján.
Üdv Lóri
Először is köszönöm az érdeklődést.
Előre bocsájtom, hogy nem veled akarok vitatkozni, csak nekem pár dolog nem világos és gondolkodjunk együtt.
"Gépjárművet, azaz motorkerékpárt is. Igaz, hogy (sajnálatosan) a gépkocsira vonatkozóan taglalja a felszerelés módját, de ez ne zavarja."
Gépkocsira a következő paramétereknek kell megfelelni:
- 1,5m-nél magasabban, és 25 cmnél alacsonyabb nem lehet,
- a jármű legszélső pontjától maximálisan 40 cm-re lehet beszerelni,
- lámpák átvilágított felületének belső szélei egymáshoz 60 cm-nél közelebb nem lehetnek, azonban az olyan gépkocsin, amelynek a teljes szélessége nem éri el az 1,3m-t, a belső szélek közötti legkisebb távolság 40 cm-re csökkenthető.
Ezek szerint ezt kell alkalmazni motorokra is?
A leírás alapján fel lehet szerelni a menetfényt, de nem lehet használni? Vagy csak én értem félre?
Dreamer
Re: Elektronika
Sziasztok! Az NKH állásfoglalása első kézből!
A 6/1990. (IV.12.) KöHÉM 55/A. § (1) az alábbiakat írja már:
55/A. § (1) A gépjárművet fel szabad szerelni két, menetirányban fényt kibocsátó nappali menetjelző lámpával.
(nem gépkocsit ír hanem gépjárművet)
Gépjárművet, azaz motorkerékpárt is. Igaz, hogy (sajnálatosan) a gépkocsira vonatkozóan taglalja a felszerelés módját, de ez ne zavarja. Az ENSZ-EGB 53. sz Előírás már régen felszerelhetőnek minősíti mkp-ra a nappali menetjelzőt. (kti.hu. 53.sz Előírás, 6.13.). Ennek alapján már nem egy BMW típuson van ez a lámpa.
Mondhatjuk, hogy az EGB előírás alapján már korábban is akár bocsánatos bűn volt a felszerelése. Sajnos a hazai tételes jogszabályban később módosult.
Az Autótechnika szaklap 2013. évi 07. és 11. számában írtam e témáról egy részletes cikket. Ha alkalma van elolvasni akkor kérem tegye, abban minden részletet megtalál.
A KRESZ jelenleg még nem teszi lehetővé a használatát, de várhatóan hamar módosul. Ez minket ne zavarjon, vizsgán el lehet fogadni a JÓVÁHAGYOTT és szabályosan felszerelt lámpát.
Már ne firtassuk mikor szerelték fel utólagosan a járműre.. Egy jó minőségű nappali lámpa többet ér mint a tompított.
A legfontosabb kapcsolási szabály természetesen az, hogy a tompítottal nem világíthat együtt. Eltérés mkp. estében: a hátsó helyzetjelző lámpa a nappalival együtt legyen bekapcsolva. Az első helyzetjelző lámpa(ák) és a hátsó rendszámtábla megvilágító készülék bekapcsolhat egyedileg vagy együtt, amikor a nappali lámpa(ák) be van(nak) kapcsolva.
Míg a KRESZ szerint nem lehetséges nappali használata, addig és akkor a BMW-k kapcsolása lehetővé teszi, hogy a vezető döntsön mivel halad nappal, tompítottal, vagy menetjelzővel (ma még szabálytalanul). Remélem hamar változik a KRESZ, mert addig kissé kusza a helyzet.
A darabszám 1 vagy 2 is lehet, EGB alapján.
Üdv Lóri
A 6/1990. (IV.12.) KöHÉM 55/A. § (1) az alábbiakat írja már:
55/A. § (1) A gépjárművet fel szabad szerelni két, menetirányban fényt kibocsátó nappali menetjelző lámpával.
(nem gépkocsit ír hanem gépjárművet)
Gépjárművet, azaz motorkerékpárt is. Igaz, hogy (sajnálatosan) a gépkocsira vonatkozóan taglalja a felszerelés módját, de ez ne zavarja. Az ENSZ-EGB 53. sz Előírás már régen felszerelhetőnek minősíti mkp-ra a nappali menetjelzőt. (kti.hu. 53.sz Előírás, 6.13.). Ennek alapján már nem egy BMW típuson van ez a lámpa.
Mondhatjuk, hogy az EGB előírás alapján már korábban is akár bocsánatos bűn volt a felszerelése. Sajnos a hazai tételes jogszabályban később módosult.
Az Autótechnika szaklap 2013. évi 07. és 11. számában írtam e témáról egy részletes cikket. Ha alkalma van elolvasni akkor kérem tegye, abban minden részletet megtalál.
A KRESZ jelenleg még nem teszi lehetővé a használatát, de várhatóan hamar módosul. Ez minket ne zavarjon, vizsgán el lehet fogadni a JÓVÁHAGYOTT és szabályosan felszerelt lámpát.
Már ne firtassuk mikor szerelték fel utólagosan a járműre.. Egy jó minőségű nappali lámpa többet ér mint a tompított.
A legfontosabb kapcsolási szabály természetesen az, hogy a tompítottal nem világíthat együtt. Eltérés mkp. estében: a hátsó helyzetjelző lámpa a nappalival együtt legyen bekapcsolva. Az első helyzetjelző lámpa(ák) és a hátsó rendszámtábla megvilágító készülék bekapcsolhat egyedileg vagy együtt, amikor a nappali lámpa(ák) be van(nak) kapcsolva.
Míg a KRESZ szerint nem lehetséges nappali használata, addig és akkor a BMW-k kapcsolása lehetővé teszi, hogy a vezető döntsön mivel halad nappal, tompítottal, vagy menetjelzővel (ma még szabálytalanul). Remélem hamar változik a KRESZ, mert addig kissé kusza a helyzet.
A darabszám 1 vagy 2 is lehet, EGB alapján.
Üdv Lóri
Két kerék, két ütem, két betű: MZ
- zudori
- nagy ETZ-s
- Hozzászólások: 454
- Csatlakozott: 2013.08.11. 07:17
- MZ-d típusa: ETZ 150
- Tartózkodási hely: Veszprém
Re: Elektronika
sub-ee írta:Közben utánaérdeklődtem, ugyanaz vonatkozik a motorokra, mint az autókra!
Üdv.:Sub-ee
Akkor jól gondoltam!
Most már csak ötletek, tervrajzok, tipusok kellenek!
- sub-ee
- Elektrokirály
- Hozzászólások: 1127
- Csatlakozott: 2008.01.28. 20:33
- MZ-d típusa: ETZ 250 1984
- Tartózkodási hely: Bonyhád
- Kapcsolat:
Re: Elektronika
Közben utánaérdeklődtem, ugyanaz vonatkozik a motorokra, mint az autókra!
Üdv.:Sub-ee
Üdv.:Sub-ee
Sub kötőjel ee "Az örök szikra örzője"
Re: Elektronika
Sziasztok!
Igértem egy tájékoztatást a nappali menetfénnyel kapcsolatban. DE mert beteg vagyok, így kicsit legyetek türelemmel,folyamatban a dolog!
Lóri
Igértem egy tájékoztatást a nappali menetfénnyel kapcsolatban. DE mert beteg vagyok, így kicsit legyetek türelemmel,folyamatban a dolog!
Lóri
Két kerék, két ütem, két betű: MZ
- hell
- bajnok
- Hozzászólások: 2153
- Csatlakozott: 2008.06.28. 19:24
- MZ-d típusa: ETZ 250 De Luxe
- Tartózkodási hely: Nagymágocs
Re: Elektronika
Köszönjük!
- zsakfos
- A révész
- Hozzászólások: 3375
- Csatlakozott: 2007.09.01. 08:11
- MZ-d típusa: Mz Ts 250/1
- Tartózkodási hely: Siófok
Re: Elektronika
Lehet venni komplett bronzgyűrűs kommutátort.
Egy az egyben cserélhető a régivel.
Csere menete:
A képen nyillal jelölt lakkozott zsinórt lefejtjük amivel csak tudjuk.
A forrasztást kimelegitjük forrasztó pákával(combosabbal mint a pillanatforrasztó).
A vezetékeket kiszabaditjuk
Aztán a bekarikázott lehajtott kis fülecskéket leszedjük(szerintem a legjobb esztergán finoman leszedni,de ügyeskezüek vékony flexkoronggal is próbálkozhatnak).
Nem tudom visszahajtani sikerült-e már valakinek,nekem nem ment.
Mihelyst ez megvan a nyillal jelölt lemez lejön,utána pedig a kommutátor is.
Értelemszerűen az új kommutátort forditott sorrendben felszereljük.
A végén a lemez biztositását mondjuk keresztvágóval megoldjuk,vagy amivel szimpatikusabb.
Egy az egyben cserélhető a régivel.
Csere menete:
A képen nyillal jelölt lakkozott zsinórt lefejtjük amivel csak tudjuk.
A forrasztást kimelegitjük forrasztó pákával(combosabbal mint a pillanatforrasztó).
A vezetékeket kiszabaditjuk
Aztán a bekarikázott lehajtott kis fülecskéket leszedjük(szerintem a legjobb esztergán finoman leszedni,de ügyeskezüek vékony flexkoronggal is próbálkozhatnak).
Nem tudom visszahajtani sikerült-e már valakinek,nekem nem ment.
Mihelyst ez megvan a nyillal jelölt lemez lejön,utána pedig a kommutátor is.
Értelemszerűen az új kommutátort forditott sorrendben felszereljük.
A végén a lemez biztositását mondjuk keresztvágóval megoldjuk,vagy amivel szimpatikusabb.
A hozzászólást 4 alkalommal szerkesztették, utoljára zsakfos 2016.05.14. 10:53-kor.
Ts 250/1 a fekete villám!Na jó a villám egy kicsit túlzás!De én igy is szeretem.
- kobraCode
- versenyző
- Hozzászólások: 537
- Csatlakozott: 2008.09.29. 19:26
- MZ-d típusa: MZ ETZ 251e
- Tartózkodási hely: Somogy-Kéthely-Kaposvár
Re: Elektronika
nagydivad!
Egy kis keresés után már volt más is aki megcsinálta, 4. hozzászólás az oldalon
http://www.mzclubhungary.com/forum/view ... hp?p=28436
Egy kis keresés után már volt más is aki megcsinálta, 4. hozzászólás az oldalon
http://www.mzclubhungary.com/forum/view ... hp?p=28436
- kobraCode
- versenyző
- Hozzászólások: 537
- Csatlakozott: 2008.09.29. 19:26
- MZ-d típusa: MZ ETZ 251e
- Tartózkodási hely: Somogy-Kéthely-Kaposvár
Re: Elektronika
Rézből van. S azt hogy hogyan lett lecserélve nem tudom, mert komplett forgórészt cseréltünk. De valahogy le lehet varázsolni a régieket, és akkor csak fel kell tenni az új csúszógyűrűket.nagydivad írta:Ez milyen anyagból van? És hogy került a másik helyére? Mióta szétrepült a grafit otthontól 100 km-re én már nem bízok benne.
Zsakfos kolléga többet tudna mondani róla.
- nagydivad
- kis ETZ-s
- Hozzászólások: 191
- Csatlakozott: 2011.04.23. 13:09
- MZ-d típusa: ETZ 125/150.2, TS125
- Tartózkodási hely: Tápiógyörgye
Re: Elektronika
Ez milyen anyagból van? És hogy került a másik helyére? Mióta szétrepült a grafit otthontól 100 km-re én már nem bízok benne.
- Dreamer
- nagy ETZ-s
- Hozzászólások: 381
- Csatlakozott: 2013.11.11. 09:57
- MZ-d típusa: MZ ETZ 250 De Luxe
- Tartózkodási hely: Debrecen
Re: Elektronika
Egy hozzáértő, valamint megfelelő eszközökkel rendelkező és nagyon percíz motoros kollégánál sikerült a szabályozás:
Kiindulási állapot:
Első kör:
Két vagy három tized után:
Itt már csak a külső gyűrű van szabályozva:
Sajnos a külső gyűrű elég érdekesen kopott volt, nem egyenletesen:
Nyers "kész" állapot:
Itt pedig polírozva:
Az a letörés a legnagyobb volt (előző postban közölt képen látható az eredeti mérete).
Szerintem így már elvárható, hogy megfelelően működjön. Remélem nem haragszotok a képes beszámolóért!
Kiindulási állapot:
Első kör:
Két vagy három tized után:
Itt már csak a külső gyűrű van szabályozva:
Sajnos a külső gyűrű elég érdekesen kopott volt, nem egyenletesen:
Nyers "kész" állapot:
Itt pedig polírozva:
Az a letörés a legnagyobb volt (előző postban közölt képen látható az eredeti mérete).
Szerintem így már elvárható, hogy megfelelően működjön. Remélem nem haragszotok a képes beszámolóért!
Dreamer
- kobraCode
- versenyző
- Hozzászólások: 537
- Csatlakozott: 2008.09.29. 19:26
- MZ-d típusa: MZ ETZ 251e
- Tartózkodási hely: Somogy-Kéthely-Kaposvár
Re: Elektronika
-
- bajnok
- Hozzászólások: 942
- Csatlakozott: 2011.08.27. 09:50
- MZ-d típusa: ETZ 250
- Tartózkodási hely: Tatabánya
Re: Elektronika
Semmi gond azzal,szerintem sokunknak ilyen!Dreamer írta:Ugye jól hiszem, hogy ez a csúszógyűrű szabályozásért kiált?
- hell
- bajnok
- Hozzászólások: 2153
- Csatlakozott: 2008.06.28. 19:24
- MZ-d típusa: ETZ 250 De Luxe
- Tartózkodási hely: Nagymágocs
Re: Elektronika
Enyém se néz ki sokkal jobban sőt! De a világon semmi bajom nem volt még vele...
Re: Elektronika
Ahogy nézem a külső gyűrűn lévő anyaghiányt, lehet, hogy csak a csere segít.Dreamer írta:Ugye jól hiszem, hogy ez a csúszógyűrű szabályozásért kiált?
- tiger1342
- nagy ETZ-s
- Hozzászólások: 453
- Csatlakozott: 2007.07.18. 17:16
- MZ-d típusa: MZ TS250/1
- Tartózkodási hely: Budapest XIII. ker.
- Kapcsolat:
Re: Elektronika
Úgy tűnik, mást is foglalkoztat a téma:
http://www.sportmotor.hu/motoros_hirek/ ... -2014.html
http://www.sportmotor.hu/motoros_hirek/ ... -2014.html
- Dreamer
- nagy ETZ-s
- Hozzászólások: 381
- Csatlakozott: 2013.11.11. 09:57
- MZ-d típusa: MZ ETZ 250 De Luxe
- Tartózkodási hely: Debrecen
Re: Elektronika
Várom nagyon, és előre is köszönöm!Lóri írta:Figyeljetek! Holnap megyek au NKH-ba mert elfogyott az érvényesitő cimkém. Ott megtudakolom nektek ezt a dolgot,és első kézből lesztek informàlva.
Dreamer
Re: Elektronika
Figyeljetek! Holnap megyek au NKH-ba mert elfogyott az érvényesitő cimkém. Ott megtudakolom nektek ezt a dolgot,és első kézből lesztek informàlva.
Két kerék, két ütem, két betű: MZ
- kobraCode
- versenyző
- Hozzászólások: 537
- Csatlakozott: 2008.09.29. 19:26
- MZ-d típusa: MZ ETZ 251e
- Tartózkodási hely: Somogy-Kéthely-Kaposvár
Re: Elektronika
Lóri, na igen, de az gyárilag olyan és nem utólag beépített. Autónál is eltér a kettő egymástól.
Én nem vagyok ellene a nappali fénynek, sőt ha ízlésesen fel lehetne rakni a motorra és szabályos is lenne, akkor fel is szerelném.
Én nem vagyok ellene a nappali fénynek, sőt ha ízlésesen fel lehetne rakni a motorra és szabályos is lenne, akkor fel is szerelném.
Re: Elektronika
Kobra!
A BMW-nek van olyan motorkerékpárja, mely gyárilag felszereltek nappali menetfénnyel. Épp ezért a motorkerékpárok felszerelhetők nappali menetfénnyel, lakott terülten kívül és belül egyaránt. Tompított fényt pedig csak este kapcsolod fel, így nappal elegendő a kisebb fogyasztási nappali fény. Sajnos ebben az országban a jogszabályok nem követik egymást...
Újabb infókat közlök, hétfőn megyek az NKH-ba, és pontosítok nektek erre első kézből!
Lóri
A BMW-nek van olyan motorkerékpárja, mely gyárilag felszereltek nappali menetfénnyel. Épp ezért a motorkerékpárok felszerelhetők nappali menetfénnyel, lakott terülten kívül és belül egyaránt. Tompított fényt pedig csak este kapcsolod fel, így nappal elegendő a kisebb fogyasztási nappali fény. Sajnos ebben az országban a jogszabályok nem követik egymást...
Újabb infókat közlök, hétfőn megyek az NKH-ba, és pontosítok nektek erre első kézből!
Lóri
Két kerék, két ütem, két betű: MZ
- kobraCode
- versenyző
- Hozzászólások: 537
- Csatlakozott: 2008.09.29. 19:26
- MZ-d típusa: MZ ETZ 251e
- Tartózkodási hely: Somogy-Kéthely-Kaposvár
Re: Elektronika
Sub-ee ez jó leírás, de csak gépkocsira igaz. Motorkerékpárt meg sem említi sajnos.
És sehol nem találtam egyéb infót, mint az hogy engedélyezett motorkerékpárra is de, hogy miképp azt nem írja. Kérdem én tőletek ha van egy jogszabály ami kimondja hogy motorkerékpár lakott területen belül is köteles tompított fényszórót használni, viszont a DRL-t úgy szabályozzák hogy annak tompított kapcsolásakor le kell kapcsolnia akkor mi értelme van a DRL-nek motoron? Csak akkor látom értelmét ha elegendő csak egyik használta, vagy mindkettőt lehet egyszerre.
Tényleg jó lenne ha az NKH nyilatkozna ez ügyben hogy a motorkerékpárokra ugyan már hogyan szabályos a felszerelés.
Amúgy azt csak mellékesen jelzem meg hogy az új autókban amikben gyárilag van DRL éghet egyszerre a tompított és a DRL is, ez a szabály csak az utólagosan beépítettekre vonatkozik. Tudom mert pár hónapja szereltem fel több autóra is DRL-t, s előtte körbejártam alaposan a témát hogy minden szabályos legyen, ne köthessen bele se rendőr se műszaki vizsgabiztos.
És sehol nem találtam egyéb infót, mint az hogy engedélyezett motorkerékpárra is de, hogy miképp azt nem írja. Kérdem én tőletek ha van egy jogszabály ami kimondja hogy motorkerékpár lakott területen belül is köteles tompított fényszórót használni, viszont a DRL-t úgy szabályozzák hogy annak tompított kapcsolásakor le kell kapcsolnia akkor mi értelme van a DRL-nek motoron? Csak akkor látom értelmét ha elegendő csak egyik használta, vagy mindkettőt lehet egyszerre.
Tényleg jó lenne ha az NKH nyilatkozna ez ügyben hogy a motorkerékpárokra ugyan már hogyan szabályos a felszerelés.
Amúgy azt csak mellékesen jelzem meg hogy az új autókban amikben gyárilag van DRL éghet egyszerre a tompított és a DRL is, ez a szabály csak az utólagosan beépítettekre vonatkozik. Tudom mert pár hónapja szereltem fel több autóra is DRL-t, s előtte körbejártam alaposan a témát hogy minden szabályos legyen, ne köthessen bele se rendőr se műszaki vizsgabiztos.
Re: Elektronika
Nem is "kicsi", köszönöm(jük)!sub-ee írta:Látom nagy vitát kavart ez a nappali menetfény dolog, itt egy kis információ ...
- sub-ee
- Elektrokirály
- Hozzászólások: 1127
- Csatlakozott: 2008.01.28. 20:33
- MZ-d típusa: ETZ 250 1984
- Tartózkodási hely: Bonyhád
- Kapcsolat:
Re: Elektronika
Látom nagy vitát kavart ez a nappali menetfény dolog, itt egy kis információ, hogy minden tiszta legyen, és igen, motorkerékpárokra is 2db-ot kell felszerelni!
Betartandó szabályok a DRL használatával és felszerelésével kapcsolatban
A fényszórót és elhelyezését illetően:
A lámpa által kibocsátott fény csakis színtelen fehér lehet
A lámpának jóváhagyási jellel ellátottnak kell lennie (E és RL jelzések megléte)
A fényszórót minimum 25, maximum 150 cm magasan lehet elhelyezni, és a két lámpa között legalább 60 centiméteres távolságot kell hagyni horizontális irányban
A lámpa villamos kapcsolását illetően:
Gyújtás ráadását követően aktiválódjon
A fényszórók bekapcsolásakor a nappali menetfénynek ki kell kapcsolnia, kivétel ez alól a fénykürt használata, tehát ebben az esetben együtt világíthat a nappali menetfény a fénykürttel. (a jogszabály egyértelműen kikapcsolást említ, tehát az elhalványított változatba esetlegesen beleköthetnek a hatóság emberei).
6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet
a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről
A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvényben, valamint a közlekedési, hírközlési és építésügyi miniszter feladatáról és hatásköréről szóló 37/1989. (IV. 30.) MT rendeletben kapott felhatalmazás alapján - az ipari miniszterrel, a kereskedelmi miniszterrel és a hatáskörét érintő kérdésekben a környezetvédelmi és vízgazdálkodási miniszterrel egyetértésben - a következőket rendelem:
A nappali menetjelző lámpára vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek
55/A. § (1) A gépkocsit fel szabad szerelni két, menetirányban fényt kibocsátó nappali menetjelző lámpával.
(2) A nappali menetjelző lámpa csak színtelen (fehér) fényt bocsáthat ki.
A nappali menetjelző lámpára vonatkozó további műszaki feltételek
55/B. § (1) A gépkocsira csak jóváhagyási jellel ellátott nappali menetjelző lámpát szabad felszerelni.
(2) A nappali menetjelző lámpákat a gépkocsin a következőképpen kell elhelyezni:
a) az átvilágított felület alsó széle az úttest szintjéhez 0,25 méternél közelebb és attól 1,50 méternél távolabb nem lehet;
b) az átvilágított felület külső széle a gépkocsi legszélső pontjától 0,40 méternél távolabb, a különböző oldalon lévő lámpák átvilágított felületének belső szélei egymáshoz 0,60 méternél közelebb nem lehetnek, azonban az olyan gépkocsin, amelynek a teljes szélessége nem éri el az 1,3 métert, a belső szélek közötti legkisebb távolság 0,40 méterre csökkenthető.
(3) A nappali menetjelző lámpák elektromos kapcsolásának olyannak kell lennie, hogy a lámpa automatikusan bekapcsolódjon, ha a motorindító kapcsoló a motor indítására kész állapotában van, de - kivéve a 42. § (5) bekezdése szerinti esetet - automatikusan kapcsolódjanak ki, amikor a fényszórókat bekapcsolják.
Az Egyesült Nemzetek Európai Gazdasági Bizottságának (ENSZ-EGB) 87. számú előírása — Egységes rendelkezések gépjárművek nappali menetjelző lámpáinak jóváhagyásáról
5.1.5. Minden olyan lámpán, amely megfelel az ezen előírás szerint jóváhagyott típusnak, a fenti 4.4. szakaszban megadott helyen fel kell tüntetni az alábbi 5.2. és 5.3. szakaszban leírt jelölést.
5.1.6. Az 5.2. szakaszban említett jelölésnek és jeleknek eltávolíthatatlannak és jól olvashatónak kell lenniük az után is, hogy a lámpát a járműbe beépítették.
5.2. A jóváhagyási jel felépítése
A jóváhagyási jelnek a következőket kell tartalmaznia:
5.2.1. a nemzetközi jóváhagyási jel, amely a következőkből áll:
5.2.1.1. egy kör, benne az "E" betűjel és a jóváhagyó ország egyedi azonosító száma [2];
5.2.1.2. a jóváhagyási szám;
5.2.2. az "RL" kiegészítő jel;
5.2.3. a jóváhagyási szám két számjegyét, amelyek a jóváhagyás időpontjában hatályos módosításcsomag számát jelölik, a fenti kiegészítő jelek közelében lehet elhelyezni.
A módosítás alapján ugyanezek szabályok vonatkoznak motorkerékpárokra is!
Üdv.:Sub-ee
Betartandó szabályok a DRL használatával és felszerelésével kapcsolatban
A fényszórót és elhelyezését illetően:
A lámpa által kibocsátott fény csakis színtelen fehér lehet
A lámpának jóváhagyási jellel ellátottnak kell lennie (E és RL jelzések megléte)
A fényszórót minimum 25, maximum 150 cm magasan lehet elhelyezni, és a két lámpa között legalább 60 centiméteres távolságot kell hagyni horizontális irányban
A lámpa villamos kapcsolását illetően:
Gyújtás ráadását követően aktiválódjon
A fényszórók bekapcsolásakor a nappali menetfénynek ki kell kapcsolnia, kivétel ez alól a fénykürt használata, tehát ebben az esetben együtt világíthat a nappali menetfény a fénykürttel. (a jogszabály egyértelműen kikapcsolást említ, tehát az elhalványított változatba esetlegesen beleköthetnek a hatóság emberei).
6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet
a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről
A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvényben, valamint a közlekedési, hírközlési és építésügyi miniszter feladatáról és hatásköréről szóló 37/1989. (IV. 30.) MT rendeletben kapott felhatalmazás alapján - az ipari miniszterrel, a kereskedelmi miniszterrel és a hatáskörét érintő kérdésekben a környezetvédelmi és vízgazdálkodási miniszterrel egyetértésben - a következőket rendelem:
A nappali menetjelző lámpára vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek
55/A. § (1) A gépkocsit fel szabad szerelni két, menetirányban fényt kibocsátó nappali menetjelző lámpával.
(2) A nappali menetjelző lámpa csak színtelen (fehér) fényt bocsáthat ki.
A nappali menetjelző lámpára vonatkozó további műszaki feltételek
55/B. § (1) A gépkocsira csak jóváhagyási jellel ellátott nappali menetjelző lámpát szabad felszerelni.
(2) A nappali menetjelző lámpákat a gépkocsin a következőképpen kell elhelyezni:
a) az átvilágított felület alsó széle az úttest szintjéhez 0,25 méternél közelebb és attól 1,50 méternél távolabb nem lehet;
b) az átvilágított felület külső széle a gépkocsi legszélső pontjától 0,40 méternél távolabb, a különböző oldalon lévő lámpák átvilágított felületének belső szélei egymáshoz 0,60 méternél közelebb nem lehetnek, azonban az olyan gépkocsin, amelynek a teljes szélessége nem éri el az 1,3 métert, a belső szélek közötti legkisebb távolság 0,40 méterre csökkenthető.
(3) A nappali menetjelző lámpák elektromos kapcsolásának olyannak kell lennie, hogy a lámpa automatikusan bekapcsolódjon, ha a motorindító kapcsoló a motor indítására kész állapotában van, de - kivéve a 42. § (5) bekezdése szerinti esetet - automatikusan kapcsolódjanak ki, amikor a fényszórókat bekapcsolják.
Az Egyesült Nemzetek Európai Gazdasági Bizottságának (ENSZ-EGB) 87. számú előírása — Egységes rendelkezések gépjárművek nappali menetjelző lámpáinak jóváhagyásáról
5.1.5. Minden olyan lámpán, amely megfelel az ezen előírás szerint jóváhagyott típusnak, a fenti 4.4. szakaszban megadott helyen fel kell tüntetni az alábbi 5.2. és 5.3. szakaszban leírt jelölést.
5.1.6. Az 5.2. szakaszban említett jelölésnek és jeleknek eltávolíthatatlannak és jól olvashatónak kell lenniük az után is, hogy a lámpát a járműbe beépítették.
5.2. A jóváhagyási jel felépítése
A jóváhagyási jelnek a következőket kell tartalmaznia:
5.2.1. a nemzetközi jóváhagyási jel, amely a következőkből áll:
5.2.1.1. egy kör, benne az "E" betűjel és a jóváhagyó ország egyedi azonosító száma [2];
5.2.1.2. a jóváhagyási szám;
5.2.2. az "RL" kiegészítő jel;
5.2.3. a jóváhagyási szám két számjegyét, amelyek a jóváhagyás időpontjában hatályos módosításcsomag számát jelölik, a fenti kiegészítő jelek közelében lehet elhelyezni.
A módosítás alapján ugyanezek szabályok vonatkoznak motorkerékpárokra is!
Üdv.:Sub-ee
Sub kötőjel ee "Az örök szikra örzője"
- zudori
- nagy ETZ-s
- Hozzászólások: 454
- Csatlakozott: 2013.08.11. 07:17
- MZ-d típusa: ETZ 150
- Tartózkodási hely: Veszprém
Re: Elektronika
Éjjel dolgoztam, így volt időm gondolkodni a nappali fényen.
Az autókon már régen megengedik, sőt már nem is készül anélkül. Ott úgy működik, hogy a motor beindulása után autómatikusan indul a LED sor. A hátsó lámpák itt nem kapcsolódnak fel. Amennyiben a normál világítás kapcsolása megtörténik, úgy a LED elhalványúl, helyzetjelzővé változik. A szabály úgy van, hogy lakott területen kivűl, használni kell a tompított világítást még jó látási viszonyok között is. Ezt váltja ki a modernebb nappali fény. Motorjainkra is ez a szabály él, annyival megtoldva, hogy nekünk lakott területen belül is kell. Az én értelmezésem szerint nem egyszerre kell használni a nappali fényt és a tompítottat is. Azt, hogy milyen legyen és hova kell tennünk, azt nem tudom, párba ill. szólóba kéne e feltenni??,
Az MZ motorra megváltás lenne, akár egy ilyennel még lóerők is maradnának.
Az autókon már régen megengedik, sőt már nem is készül anélkül. Ott úgy működik, hogy a motor beindulása után autómatikusan indul a LED sor. A hátsó lámpák itt nem kapcsolódnak fel. Amennyiben a normál világítás kapcsolása megtörténik, úgy a LED elhalványúl, helyzetjelzővé változik. A szabály úgy van, hogy lakott területen kivűl, használni kell a tompított világítást még jó látási viszonyok között is. Ezt váltja ki a modernebb nappali fény. Motorjainkra is ez a szabály él, annyival megtoldva, hogy nekünk lakott területen belül is kell. Az én értelmezésem szerint nem egyszerre kell használni a nappali fényt és a tompítottat is. Azt, hogy milyen legyen és hova kell tennünk, azt nem tudom, párba ill. szólóba kéne e feltenni??,
Az MZ motorra megváltás lenne, akár egy ilyennel még lóerők is maradnának.
Re: Elektronika
Természetesen úgy cselekszel ahogy jónak látod!Dreamer írta:Szerintem az lesz a nota vege, hogy irok egy levelet a NKH-nak ...
De ezen logika mentén nap mint nap írhatsz a rendőrségnek is, hogy igazolják éjjelente nem jársz lopni, rabolni vagy csak simán nem csalod a feleséged!.
Nem neked kell "igazolnod", hogy amit teszel az törvényes hanem (vitás esetben) a z "államnak" azt, hogy nem az! Ha ez nem így volna, már vagy 2000 éve (néha megszakításokkal) bárkit súlyos évekre le lehetne sittelni.
- Dreamer
- nagy ETZ-s
- Hozzászólások: 381
- Csatlakozott: 2013.11.11. 09:57
- MZ-d típusa: MZ ETZ 250 De Luxe
- Tartózkodási hely: Debrecen
Re: Elektronika
Szerintem az lesz a nota vege, hogy irok egy levelet a NKH-nak, hogy nyilatkozzanak a felszereles es az elektromos bekotes parametereitol. (Ezt mar autonal megtettem es korrekt valasz erkezett!)
Dreamer
Re: Elektronika
Biztos, hogy 1:1?zsakfos írta:Szerintem meg te tévedsz 1:1
Amit mondtam az két szezon tapasztalata a (amúgy most is szabálytalan) menetfénnyel, ebből Kb. 1,5 szezon a tejes illegalitásban, soha egyetlen zsaru sem macerált miatta.
Neked menyi tapasztalatod van a témában,hogy ennyire "magabiztos" vagy?
- zsakfos
- A révész
- Hozzászólások: 3375
- Csatlakozott: 2007.09.01. 08:11
- MZ-d típusa: Mz Ts 250/1
- Tartózkodási hely: Siófok
Re: Elektronika
Szerintem meg te tévedsz 1:1Gyula-bá írta: Szerintem nagyon tévedsz!
Ts 250/1 a fekete villám!Na jó a villám egy kicsit túlzás!De én igy is szeretem.
Re: Elektronika
Ha mindenki, mindig csak várt volna a mai napig a lábunkkal vakaróznánk a fa tetején.Dreamer írta:Kollégának egyébként igaza van, kellene még várni vele
Az sehol sem szerepel, hogy motorra csak egyetlen (a motor tengelyében elhelyezett) világító test szerelhető fel, (lásd gyári iker fényszórók), ami nem tilos az szabad ...
- Dreamer
- nagy ETZ-s
- Hozzászólások: 381
- Csatlakozott: 2013.11.11. 09:57
- MZ-d típusa: MZ ETZ 250 De Luxe
- Tartózkodási hely: Debrecen
Re: Elektronika
Ezt néztem ki, elméletben jelölés szempontjából megfelel mindennek.zudori írta: Milyent rendeltél?
Dreamer
- Dreamer
- nagy ETZ-s
- Hozzászólások: 381
- Csatlakozott: 2013.11.11. 09:57
- MZ-d típusa: MZ ETZ 250 De Luxe
- Tartózkodási hely: Debrecen
Re: Elektronika
Ugye, nem ismerjük a felszerelés paramétereit, de én tartok attól, hogy csak egy darab menetfényt lehet majd felszerelni. Ha nem akkor az nagyon flash lenneGyula-bá írta:Ha a telo szárakra vagy az index tartóira telepíted őket nem marad fölösleges lámpád.
(Kollégának egyébként igaza van, kellene még várni vele, de az ember olyan fajta, hogy nem szeret várni)
Dreamer
Re: Elektronika
Szerintem nagyon tévedsz! Egyáltalán nem "ugranak".zsakfos írta:...Utána meg megy itt a neten hogy ilyen bunkó a rendőr meg olyan.
Sose értettem ezt.
Az ilyen nem egyértelmű(ráadásul egyből kiszúrandó) dolgokra ugranak a legjobban. ...
Való igaz, hogy rendőreink többséget nehéz megkülönböztetni a szellemi fogyatékostól (így válogatják össze őket) de annyira azért nem hülyék, hogy a pénzbehajtásnak az ilyen vitatható (macerás és idő igényes) módját válasszák, sokkal könnyebb "munka" is van számukra.
- zsakfos
- A révész
- Hozzászólások: 3375
- Csatlakozott: 2007.09.01. 08:11
- MZ-d típusa: Mz Ts 250/1
- Tartózkodási hely: Siófok
Re: Elektronika
Mindenki azt csinál amit akar,de nem értem miért nem várjátok meg amig letisztázzák ezt a kérdést a jogalkotók?
Ha ez ennyire nem egyértelmű nem csak a használónak hanem a közegnek is,akkor minek hívjátok ki magatok ellen a sorsot?
Utána meg megy itt a neten hogy ilyen bunkó a rendőr meg olyan.
Sose értettem ezt.
Az ilyen nem egyértelmű(ráadásul egyből kiszúrandó) dolgokra ugranak a legjobban.
Még ha esetleg belátja a rendőr hogy talán téved(nem tudom van-e ilyen),akkor is elrabolja a drága időnket.
Kérdezem.Megéri?
A műszakiról nem is beszélve.Jön a kérdés.Leszedjem ne szedjem?Belekötnek nem kötnek?
Nekem is tetszik egyébként,mutatós meg minden és én is majd teszek rá akkor,ha teljesen jogszerűen ,mindenki által(rendőrt is beleértve) egyértelműen használható lesz.
Ha ez ennyire nem egyértelmű nem csak a használónak hanem a közegnek is,akkor minek hívjátok ki magatok ellen a sorsot?
Utána meg megy itt a neten hogy ilyen bunkó a rendőr meg olyan.
Sose értettem ezt.
Az ilyen nem egyértelmű(ráadásul egyből kiszúrandó) dolgokra ugranak a legjobban.
Még ha esetleg belátja a rendőr hogy talán téved(nem tudom van-e ilyen),akkor is elrabolja a drága időnket.
Kérdezem.Megéri?
A műszakiról nem is beszélve.Jön a kérdés.Leszedjem ne szedjem?Belekötnek nem kötnek?
Nekem is tetszik egyébként,mutatós meg minden és én is majd teszek rá akkor,ha teljesen jogszerűen ,mindenki által(rendőrt is beleértve) egyértelműen használható lesz.
Ts 250/1 a fekete villám!Na jó a villám egy kicsit túlzás!De én igy is szeretem.
Re: Elektronika
Valahol a neten láttam VW-ez tervezett, utólag beépíthető, " BMW körlámpát". Esetleg nézz utána, mivel a lámpatest nem változik majdnem lehetetlen bele kötni.zudori írta:de szeretném, szépen és izlésesen látni a motoromon.
- zudori
- nagy ETZ-s
- Hozzászólások: 454
- Csatlakozott: 2013.08.11. 07:17
- MZ-d típusa: ETZ 150
- Tartózkodási hely: Veszprém
Re: Elektronika
Dreamer írta:En mindenkeppen szeretnek a motorra, mert csak toredeket fogyasztja az energianak, nem felejtem el felkapcsolni, es nappal jobban latszik mint a tompitott.
Meg is rendelem, csak az enyem autos kivitel, szoval lesz egy felesleges lampam. Esetleg nem erdekel valakit?
Kesobb teszek be kepet!
Milyent rendeltél?
Re: Elektronika
Ha a telo szárakra vagy az index tartóira telepíted őket nem marad fölösleges lámpád.
- Dreamer
- nagy ETZ-s
- Hozzászólások: 381
- Csatlakozott: 2013.11.11. 09:57
- MZ-d típusa: MZ ETZ 250 De Luxe
- Tartózkodási hely: Debrecen
Re: Elektronika
En mindenkeppen szeretnek a motorra, mert csak toredeket fogyasztja az energianak, nem felejtem el felkapcsolni, es nappal jobban latszik mint a tompitott.
Meg is rendelem, csak az enyem autos kivitel, szoval lesz egy felesleges lampam. Esetleg nem erdekel valakit?
Kesobb teszek be kepet!
Meg is rendelem, csak az enyem autos kivitel, szoval lesz egy felesleges lampam. Esetleg nem erdekel valakit?
Kesobb teszek be kepet!
Dreamer
- zudori
- nagy ETZ-s
- Hozzászólások: 454
- Csatlakozott: 2013.08.11. 07:17
- MZ-d típusa: ETZ 150
- Tartózkodási hely: Veszprém
Re: Elektronika
Látom jól beledobtam a kavicsot a tóba!
Tegyen már fel valaki képet, tulajdonképpen, hogyan is mutat egy MZ ilyen kiegészítővel?
Én nagyon jó dolognak tartom, de szeretném, szépen és izlésesen látni a motoromon.
Tegyen már fel valaki képet, tulajdonképpen, hogyan is mutat egy MZ ilyen kiegészítővel?
Én nagyon jó dolognak tartom, de szeretném, szépen és izlésesen látni a motoromon.
- kobraCode
- versenyző
- Hozzászólások: 537
- Csatlakozott: 2008.09.29. 19:26
- MZ-d típusa: MZ ETZ 251e
- Tartózkodási hely: Somogy-Kéthely-Kaposvár
Re: Elektronika
Gyula-bá írta:Tökéletes "nesze semmi fogd meg jól!" - de nem csak nekünk hanem a "közegnek" is!MrDok írta:http://onroad.hu/2013/12/04/rendeletval ... v-iranyba/
Googli barátunk ezt találta.
ha az "alap szabályokat" ("E" jel, magasság, mivel éghet együtt ...) betartod nem tud senki bele kötni.
Nem csak az E jelzést nézik, azt is keresik hogy rajta van e a nappali fényen az RL00 jelzés.
Re: Elektronika
Tökéletes "nesze semmi fogd meg jól!" - de nem csak nekünk hanem a "közegnek" is!MrDok írta:http://onroad.hu/2013/12/04/rendeletval ... v-iranyba/
Googli barátunk ezt találta.
ha az "alap szabályokat" ("E" jel, magasság, mivel éghet együtt ...) betartod nem tud senki bele kötni.
- MrDok
- bajnok
- Hozzászólások: 2325
- Csatlakozott: 2010.04.03. 23:39
- MZ-d típusa: ETZ 250
- Tartózkodási hely: Hőgyész
- Kapcsolat:
Re: Elektronika
http://onroad.hu/2013/12/04/rendeletval ... v-iranyba/kobraCode írta:
Pontos leírás nincs róla, csak engedi az új KRESZ. Leírás csak az autókhoz van.
A jogszabály nem ismerete nem mentesít fel az alól, szóval ha szabálytalan lesz és megbüntetnek érte ezzel nem fogsz tudni érvelni...
Googli barátunk ezt találta.
Aki nem ért az MZ szereléshez, az inkább csináljon olyan dolgot helyette amihez ért!
Ha mégis meg akarja tanulni, akkor kezdje evvel: Szervizfilm
Idom és szerszámok
Ha mégis meg akarja tanulni, akkor kezdje evvel: Szervizfilm
Idom és szerszámok
Re: Elektronika
Ha nincs leírás akkor nincs mit ismerni , ebben az esetben egy nem létező szabályt nem lehet megszegni sem! Meg nem szegett szabály miatt pedig nem lehet büntetni, még a legbuzgóbb rendőrnek sem!kobraCode írta:Pontos leírás nincs róla, csak engedi az új KRESZ. Leírás csak az autókhoz van.
A jogszabály nem ismerete nem mentesít fel az alól, szóval ha szabálytalan lesz és megbüntetnek érte ezzel nem fogsz tudni érvelni...
Egyébként, tapasztalatom szerint, nem foglalkoznak a témával a rend éber őrei, az elmúlt két szezont menetfénnyel közlekedtem, senki nem kifogásolta.
- kobraCode
- versenyző
- Hozzászólások: 537
- Csatlakozott: 2008.09.29. 19:26
- MZ-d típusa: MZ ETZ 251e
- Tartózkodási hely: Somogy-Kéthely-Kaposvár
Re: Elektronika
Pontos leírás nincs róla, csak engedi az új KRESZ. Leírás csak az autókhoz van.Gyula-bá írta:Keresd meg a legutolsó KRESZ módosítások között, már nem tudom, hol van de megvan az biztos.Dreamer írta:Milyen paraméterek szerint kell felszerelni? Mert sajnos erre nem találtam sehol semmit.
Ami ott nem szerepel azt én az "ami nem tilos azt szabad ..." elve alapján értelmezném.
A jogszabály nem ismerete nem mentesít fel az alól, szóval ha szabálytalan lesz és megbüntetnek érte ezzel nem fogsz tudni érvelni...
Re: Elektronika
Keresd meg a legutolsó KRESZ módosítások között, már nem tudom, hol van de megvan az biztos.Dreamer írta:Milyen paraméterek szerint kell felszerelni? Mert sajnos erre nem találtam sehol semmit.
Ami ott nem szerepel azt én az "ami nem tilos azt szabad ..." elve alapján értelmezném.
- Dreamer
- nagy ETZ-s
- Hozzászólások: 381
- Csatlakozott: 2013.11.11. 09:57
- MZ-d típusa: MZ ETZ 250 De Luxe
- Tartózkodási hely: Debrecen
Re: Elektronika
Ok, választottam egyet. Milyen paraméterek szerint kell felszerelni? Mert sajnos erre nem találtam sehol semmit.Gyula-bá írta:Az autós boltok tele vannak 12 V-os LED világítótestekkel, ezek közül választhatsz a célnak megfelelőt.zudori írta:Az én motorom 12 Voltos, már csak valami szerkezet kéne.
Dreamer
Re: Elektronika
Az autós boltok tele vannak 12 V-os LED világítótestekkel, ezek közül választhatsz a célnak megfelelőt.zudori írta:Az én motorom 12 Voltos, már csak valami szerkezet kéne.
- zudori
- nagy ETZ-s
- Hozzászólások: 454
- Csatlakozott: 2013.08.11. 07:17
- MZ-d típusa: ETZ 150
- Tartózkodási hely: Veszprém
Re: Elektronika
Az én motorom 12 Voltos, már csak valami szerkezet kéne.
Re: Elektronika
Tudtommal a legújabb szabály módosítás megengedi motorok esetében is a nappali menetfény használatát.zudori írta:Van-e lehetőség nappali fénnyel felszerelni a motort? Ha igen, mi a szabály?
A pontos szöveget megtalálod a neten, úgy emlékszem, hogy a 6 V-os esetben problémás a dolog mert nem tudok olyan gyártóról aki tejesítené a feltételeket.
Ki van itt
Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 10 vendég